Sunday, 28 September 2014

Student Life

Salam sayang..

Setelah lama bercuti akhirnya aku kembali menjalankan tanggungjawab ku sebagai pelajar. Tidak dinafikan cuti yang lama yakni 3bulan tu adalah cuti yang cukup mencabar buatku. Cuti inilah yang membuatkan diriku menjadi seorang yang matang dan perlu berfikiran maju kehadapan. Aku bukan seorang yang mudah untuk meluahkan apa yang selama ini aku rasa. Bak kata orang diam lebih baik dari berkata-kata. Kalu diam pun boleh biul jgk otak kan..

Hidup sebagai seorang pelajar memang penuh dengan dugaan dan cabaran. Tiga tahun merantau di negeri orang banyak pengalaman yang aku dapat. Aku suka hidup ku sekarang. Aku sukakan hidup yang bebas, Bukan mcm si katak tu,, asyik duduk di bawah tempurung, dunia luar pun dia tak tau hal mcm na. Bila jadi pelajar di sini baru aku tau macam na susah peritnya hidup ne tanpa bantuan dari orang lain. Aku jenis tak suka mengharap simpati dengan orang lain even keluarga aku sendiri. Bukan nak bertrip boleh berdikari tapi bagi aku, aku lebih selesa hidup sendiri.. Paling aku tak suka kalau ada orang jenis yang MENGUNGKIT... Tolong go away dari hidup aku wahai PENGUNGKIT. Sebab tu aku tak suka minta tolong dari orang lain. Oppsss nanti terbocor plak kisah sebenar.

Bila jadi pelajar nie,, sudah tentu mengharapkan PTPTN jak..tp pada pendapat kamu dengan jumlah wang yang dipinjam dari PTPTN 2 cukup ka.. Kalau yang jenis boros tu lain cerita la. Bagi aku PTPTN adalah sumber utama ku selama ne.. memang tak perna adanya istilah cukup,, tapi bagi aku,, aku cukupkan jak la,, tapi kadang2 napa ya orang tak pena pun terfikir apa yang aku rasa.. bila duit PTPTN dah abis mula la ckp tak pandai nak manage duit n jimat cermat.. cuba anda bayangkan la cukupkan duit rm2500 untuk 6bulan,... anda sendiri pun gaji yang beribu2 tu pun sebulan pun belum tentu sampai sebulan.. bila kira2 balik duit PTPTN tu memang xpena cukupnya,, jom kita kira apa yang perlu dibuat dgn duit PTPTN aku ne..

Sewa rumah- RM600
Bil Elektrik & Air = RM90
Buku = rm150
Bayar Yuran ataupun program = RM200
Fotostat = RM100
Pergi Arkib = Rm200

yang lain belanja makan dan keperluan lain


so,, anda rasa cukup ke dgn rm2500 dalam masa 6bulan...





No comments:

Post a Comment